tisdag 29 mars 2011

Linsbröd

Det här receptet hittade jag hos ecoprofile Sverige (och ändrade lite i såklart). Detta är eventuellt mitt mest lyckade bröd så här långt i år.





2½ dl vatten
25 gram jäst
1 tsk salt
2-3 msk rapsolja
½ msk agavesirap
2 dl rågmjöl
4-7 dl vetemjöl
125 gram kokta röda linser
½ dl solrosfrön

Koka linserna enligt paketets bruksanvisning. Mixa linser med 2 dl vatten och fyll på linsmixen med trettiosjugradigt vatten till dess att det tillsammans blir 7 dl (degvätska, se till att den är max 37 grader). Smula sönder jästen i en bunke och häll degvätskan över och blanda väl.

Häll i solrosfrön, rågmjöl, salt, olja och agavesirap. Blanda till sist i vetemjölet och knåda till dess att degen precis släpper från bunkens kanter och inte är för hård. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter. Knåda degen lätt och dela den sedan i två delar och rulla till längder. Varje längd delas till 8 bitar som rullas till runda bullar. Lägg bullarna på en plåt och låt jäsa övertäckta i ytterligare 30 minuter. Värm ugnen till 225 grader. Grädda bullarna mitt i ugnen i cirka 15 minuter.

OBS! Tillägg: När jag satt och åt det här brödet till frukost imorse kom jag på att jag hade i solrosfrön i också. (Tillagt i receptet 19:55 30/3.)

Inga kommentarer: