lördag 7 maj 2011

Marinerade sojamedaljonger

Jag har varit sugen på att få till schyssta sojamedaljonger sen sälen la upp det här göttiga som rai rai tillagade. Efter att förhört mig om recept (för några månader sen, en del jobbar snabbt, inte jag) så gjorde jag slag i saken. Gött var det!



100 gram torkade sojamedaljonger
Saften av en apelsin
1-2 vitlöksklyftor
sweet chilisås
salt och peppar
ketjap manis
sojasås
ca 1 dl vatten

Koka medaljongerna enligt anvisning eller genom att slå kokhett vatten över dem och låt stå till dess att de mjuknat. Rör ihop marinaden, tillsätt medaljonger, låt stå några timmar eller ännu hellre över natten minst. Stek sedan medaljongerna tillsammans med marinaden (marinaden ska tjockna och bli lite mer såsig).

Tips: Dagen efter delade jag medaljongerna i mindre bitar, blandade ihop med resterna av linsriset från dagen innan, tillsatte ca en halv dl sojamjölk och värmde upp i stekpanna. Även det väldigt gott.

Inga kommentarer: