lördag 16 april 2011

Mariannemuffins

På sistone har jag tappat självförtroendet en smula vad gäller kakbak, mina kakor har mest blivit torra på utsidan och kladdiga inuti. Jag brukade vara en fena på kakbak, men när en drabbas av nederlag är det lätt att tappa tron på sin förmåga. Efter att ha beklagat mig hos cupcakesmästaren så gjordes analysen att jag haft en för varm ugn (och inte nödvändigtvis de säkraste recepten) och den här gången gick det alldeles förträffligt bra. Bra att jag får upp självförtroendet en smula inför kursen som börjar på torsdag!



100 gram smält margarin
1 dl vatten
2 dl socker
2½-3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
ca 1 dl havremjölk
4-5 krossade mariannekarameller

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda socker, vatten och grädde. Rör ihop mjöl, bakpulver och kakao och sikta sedan ner mjölblandningen i margarinet och vispa ihop. Tillsätt havremjölken lite i taget medan du tillsätter mjölet. Smeten ska vara ganska fast, lite som när en gör glasyr till cupcakes och andra kakor. Fyll några stora muffinsformar till ungefär tre fjärdelar (för mig blev det 9 muffins av smeten, men det beror ju på storleken på formarna). Strö lite krossade mariannekarameller i mitten av formen. Grädda i 20-25 minuter. (Testa med en kaksticka eller gaffel för att se om muffinsen är färdiga, stickan/gaffeln ska inte vara kladdig.)

2 kommentarer:

rai rai sa...

Har suktat efter muffins american-style aslänge, förstod inte riktigt vars det kom ifrån tills jag kom på att jag sett bilden på de här i din andra bloggroll aslänge! Tonight might be the night it happens

PS. Har glömt att tacka för epitetet cupcakesmästaren! <3

pop my heart. sa...

Mhm, they so good! Bidde det några muffins american-style månne?

Och hej, varsågod, du är ju det!