fredag 15 april 2011

Sirapsrutor

Sirapsrutor är eventuellt något av det enklaste bröd du kan göra. Mixa, jäsa, knåda ur luft, kavla på långpanna, sporra 20-24 rutor, jäsa lite till, grädda och färdigt. Jäkligt gott! Jag hittade receptet hos söta saker, men jag ändrade om lite för jag hade inte allt hemma.



50 g jäst
½ dl rapsolja
5 dl havremjölk
1 tsk salt
1 dl sirap
2 tsk malda pomeransskal
4 dl rågmjöl
ca 10 dl vetemjöl

Till pensling:
1 msk sirap
1 msk vatten

Värm havremjölk och olja till 37 grader och rör ut jästen i degvätskan. Blanda ner salt, sirap, malda pomeransskal, allt rågmjöl och nästan allt vetemjöl (spar lite till utbakningen). Arbeta till en smidig deg och jäs sedan under duk i 30 minuter. Knåda därefter degen helt snabbt – bara så att luften går ur den, inte mer. Kavla ut degen på ett bakplåtspapper till cirka 2 cm tjocklek. Lägg i en långpanna, nagga med en gaffel och skär i 20-24 rutor. Jäs ytterligare en halvtimme under duk. Blanda sirap med varmt vatten och pensla brödet med blandningen. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 15-20 minuter. Låt svalna och bryt eller skär.

Kommentar/Tillägg: Mina rutor blev lite för välgräddade efter 15 minuter i 225 grader (enligt ugnsinställningen), men jag misstänker att min ugn sjunger på sista versen/är ojämnt tempererad/är varmare än inställningen. Men håll lite extra koll på gräddningen.

Inga kommentarer: