onsdag 16 februari 2011

Kladdekaka

I lördags var jag sjukt sugen på kladdkaka, men hade inte tillräckligt mycket choklad för att göra den fantastiska kakan vars recept hittas här, så jag rotade fram ett annat, kakaobaserat recept hos Vilse i veganpannkakan. Och det visade sig att även det skulle bli en kalasgod kladdkaka.




150g margarin eller ca 1,5 dl rapsolja
3dl mjöl
2dl socker
1 dl kakao
3 msk sirap
1 1/4 dl mjölkfri grädde
lite mannagryn

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mannagrynsströ en form (jag använde mig av ikeas lilla runda ugnsform, men en vanlig kakform går nog precis lika bra).

Häll ner sockret i en bunke, sikta i mjölet och kakaon och rör ihop allt det torra. Smält margarinet (eller värm upp olja) och rör ner sirapen i kastrullen. När det är ordentligt blandat, häll på grädden.

Häll på vätskan i det torra i bunken, blanda ordentligt. Häll massan i formen och låt stå i max 20 min. (Annars är risken stor att det snarare blir kolakaka än kladdkaka.)

1 kommentar:

rai rai sa...

Obs att det receptet med choklad i lätt görs med 1-2 dl kakao i ist, vilket det var i originalreceptet!