torsdag 10 februari 2011

Sirapslimpa

Nu känns det som att det var ett tag sen jag bakade (lustigt, för det var bara 1½ vecka sen, men jag var ju i någon slags bakkoma i januari, det från att ha bakat bröd ungefär 1-2 gånger om året...) Idag var jag rätt sugen på att baka igen, så jag kollade lite vad jag hade i skafferiet och sen googlade jag och hittade en sirapslimpa som leila lindholm bakat. Såklart att jag inte följde receptet. Det är extremt sällan jag följer recept till punkt och pricka.



2 msk rapsolja
2,5 dl vatten
25 gram färsk jäst
1 dl sirap (helst mörk)
1 tsk salt
2 dl rågmjöl
4-6 dl vetemjöl

Blanda vattnet och rapsoljan. Värm till fingerljummet, max 37 grader. Smula jästen i en bunke och tillsätt degvätskan, sirap och salt. Tillsätt rågmjöl och rör ihop till en jämn smet. Tillsätt därefter ungefär ca 3 dl vetemjöl, rör ihop och tillsätt mer vetemjöl till dess att degen släpper från bunken och är mjuk och elastisk. Knåda gärna in det sista mjölet för hand. Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek. Sätt ugnen på 200 grader.

Baka ut degen till en limpa och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Jäs under bakduk till dubbel storlek. Grädda brödet i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Täck det gärna med aluminiumfolie efter halva tiden om du inte vill att brödet ska bli så mörkt på utsidan.

Tips/Kommentar: För mig gick det åt ca 5 dl vetemjöl till det här receptet, men det är ju olika från gång till gång. Det är alltid bäst att ta i för lite mjöl till en början och tillsätta till dess att man är nöjd med degen. Jag tyckte inte att det gjorde något om brödet blev mörkt, så jag täckte inte över det.

Inga kommentarer: