fredag 30 juli 2010

Pumpa- och linssoppa

från Mossagården & Ekogrönt

En gyllengul och krämig soppa med pumpa och röda linser, smaksatt med curry.

originalrecept: [se mitt tillägg nedanför instruktionen].
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
300 g. pumpa
matfett
curry
1 liter grönsaksbuljong
2 dl morotsjuice
2 dl röda linser
5 tsk pressad citron

Hacka lök och vitlök. Skala pumpan och skär i mindre bitar. Fräs löken, vitlöken och pumpan i matfettet utan att det tar färg. Tillsätt curryn och späd med buljong och juice. Låt koka ca. 15 minuter. Tillsätt linserna och låt koka i ytterligare ca 10-12 minuter. Mixa soppan slät. Smaka av med citron, salt och peppar.

mitt tillägg:
Angående kryddning; När jag tillagade soppan kryddade jag med 3 tsk currypulver, ca 1 tsk malen torkad chili och ½ tsk "thai red curry"-pulver. Jag tillsatte inget salt eller peppar på slutet eftersom jag använde två buljongtärningar till buljongen och smaksättningen för min del var perfekt då.

Angående morotsjuice; När jag skulle göra soppan hade jag inte morotsjuice hemma och därför tog jag istället tre morötter och mixade dem tillsammans med 2 dl havremjölk.

Inga kommentarer: